Kari Bugge - Velg en diett du trives med, er rådet fra fagsjef Kari Bugge i Grete Roede. - Foto: Privat /

Velg en diett du trives med, er rådet fra fagsjef Kari Bugge i Grete Roede.

Foto: Privat

Skal du ned i vekt er det uansett energireduksjonen som er det viktigste – ikke kostsammensetningen.

– Rådet er derfor å velge en diett du kan trives med, sier Kari Bugge er ernæringsfysiolog og fagsjef hos Grete Roede.

Vi har bedt henne vurdere fordeler og ulemper ved flere ulike dietter, slik at du lettere kan vurdere om opplegget er noe for deg.

Ekstrem-lavkarbovarianten

egg og bacon - Egg, bacon og en god dæsj smør er ja-frokost på lavkarbodiett. - Foto: Scanpix / SCANPIX

Egg, bacon og en god dæsj smør er ja-frokost på lavkarbodiett.

Foto: Scanpix / SCANPIX

Slik gjør du: Innledningsvis kutter du ut det aller meste av karbohydrater. I denne dietten utgjør karbohydratene mindre enn fem prosent av energien - det vil si at du i tillegg til å kutte ut alt søtt (også drikker) og lyse bakevarer, også kutter ut grovt brød, ris, pasta, poteter, frukt og nesten alt av grønnsaker.

Kostholdet består i hovedsakav proteinrike og fete matvarer. Du kan spise mye fett i form av fete meieriprodukter, som fløte, rømme og fete oster, samt fete kjøttvarer som bacon, flesk og pølser. Egg og fisk er også JA-mat. Etter hvert innføres noe mer karbohydrater, gjennom grønnsaker, bær og svært små mengder kornprodukter.

Målet er å tvinge kroppen til å bryte ned fett; den kommer i en tilstand som kalles ketose.

Fordel: Forskning viser at dietten innledningsvis gir større vekttap enn andre dietter, noe som skyldes kroppens tilpasning til mangel på karbohydrater.

Ulempe: Det er lite kunnskap om langtidseffekten av dette kostholdet, og mange synes det er vanskelig å følge det strenge regimet. Det er vanskelig å få i seg tilstrekkelig med fiber, mineraler, vitaminer og antioksidanter, samtidig som inntaket av mettet fett kan bli for høyt. Det er dokumentert at et høyt inntak av mettet fett øker risikoen for hjerte- karsykdommer og visse kreftformer.

En ulempe er også at et så høyt proteininntak er uheldig for skjelettet.

Passer for: De som er glad i fett og fet mat og som samtidig er interessert i å stå for både innkjøp og tilbereding av maten sin. For de som ikke har lykkes med andre metoder, kan det være motiverende å prøve noe helt nytt og drastisk.

Passer ikke for: Gravide, ammende eller personer som har dårlige nyrer eller historie med hjerte- og karsykdom. Dietten er dessuten lite familievennlig (barn skal ha karbohydrater) og er lite gunstig i sosiale settinger.

Det er mange varianter av lavkarbo. Den ovennevnte kutter alle typer karbohydrater og fyller på med fet, noe som ikke er forenlig med et helsefremmende kosthold, ifølge Bugge.

Det er verdt å nevne at meningene om lavkarbo-dietter er mange - og delte. Den svenske legen Anderas Eenfeldt er en av forkjemperne for ekstrem lavkarbo - og mener dietten for noen kan bedre helsen og minske behovet for medisiner.

Les mer her: Vil slanke Norge gjennom ketose

Les også: - Kjøttindustri bak lavkarbodietten

Se debatt om lavkarbo i «Puls ekstra» på NRK2 i kveld klokken 20:45.

Karboredusert diett

Grønnsaker - Moderat lavkarbo har plass for karbohydrater av den riktige typen. - Foto: (Foto: DR) / NRK

Moderat lavkarbo har plass for karbohydrater av den riktige typen.

Foto: ( DR) / NRK

Slik gjør du: Du kutter de raske karbohydratene (sukker og lyse bakevarer) og reduserer mengden pasta, poteter og ris. I denne dietten utgjør karbohydratene rundt 35 - 40 prosent av energimengden du får i deg, men dette er de gode karbohydratene, som er viktige for å dekke kroppens behov for næringsstoffer - og bidrar til en god fordøyelse.

Du beholder grove kornprodukter, frukt, bær og grønnsaker. Du velger fullkornsvarianten av ris og pasta, og du velger magre kjøtt- og meieriprodukter. Det umettede fettet fra oljer, fet fisk, nøtter, avokado kan du vel å merke unne deg med god samvittighet.

Fordel: Du utelukker ingen matgrupper. Du har lov til det meste – i passe mengder. Det er et kosthold som er forenlig med kostrådene som gjelder i Norge og ellers i verden; det er basert på det man vet om helse i dag, både med tanke på kreft, hjerte- karsykdommer og overvekt. Du får lettere i deg det du trenger av fiber, mineraler, vitaminer og antioksidanter enn ved ekstrem-lavkarbo.

Ulempe: Det krever mer tålmodighet enn lavkarbo, for det gir ikke det samme vekttapet innledningsvis. Men forskning viser at resultatene etter et halvt år er de samme.

Passer for: Denne passer for alle som allerede har kuttet - eller ønsker å kutte -godterier, kaker og brus og andre kilder til raske karbohydrater. Den passer best for deg som ikke er veldig glad i pasta, poteter og ris.

Dietten kan være gunstig for personer med dårlig regulert diabetes eller PCOS, da den hjelper til med å stabilisere både blodsukker og hormoner . For de som sliter mye med søtsug, så kan det å kutte ut godterier helt i en periode, hjelpe dem å begrense suget også på sikt.

Les også: - Ikke sett barna på diett!

Variert kosthold

Kostsirkel - I et variert, sunt kosthold er det rom for all slags mat. - Foto: Aina C. Hole / Helsedirektoratet

I et variert, sunt kosthold er det rom for all slags mat.

Foto: Aina C. Hole / Helsedirektoratet

Slik gjør du: Dette er et kosthold i tråd med de offisielle kostrådene fra helsemyndighetene, der karbohydrater utgjør omtrent halvparten av energiinntaket. Dietten er ikke så ulik den karboreduserte, men det er større rom for pasta, poteter, ris og grove kornprodukter.

Du skal spise fem porsjoner frukt og grønnsaker hver dag. Du skal spise magre kjøtt- og meieriprodukter, og du skal ha både fet og mager fisk. Det er rom for noe sukker.

Dette er et kosthold de fleste «burde» ha, skal vi følge myndighetens offisielle råd. Ved å kutte litt på mengden kan du fint gå ned i vekt på denne måten. Det gjelder bare å innta mindre energi enn du forbruker.

Fordel: Her er det er rom for alle typer matvarer. Det er ingenting som er helt feil, noe som gjør dietten enkel å kombinere med familieliv og å holde på i sosiale settinger.

Den varierte kosten sikrer kroppen rikelig med vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter. Det er rom for mer av fullkornsprodukter, som har vist seg å ha en positiv effekt i forhold til både hjerte- /kar og diabetes.

Ulempe: Siden alt er lov, er det kanskje lettere å skli ut og for eksempel spise boller eller søtsaker oftere enn man burde.

Passer for: Dietter basert på et variert kosthold passer for alle friske mennesker.

Les også: Slanker seg til sosiale problemer

Lavkalori (pulver / måltidserstattere)

Pulvershake - Pulverkurer kan få deg raskt ned i vekt, men det er vanskelig å holde på vekta. - Foto: Valeriy Lebedev / Colourbox.com

Pulverkurer kan få deg raskt ned i vekt, men det er vanskelig å holde på vekta.

Foto: Valeriy Lebedev / Colourbox.com

Slik gjør du: I en periode kutter du ut alle eller noen måltider og erstatter de med pulver eller andre måltidserstattere. Målet er å oppnå et veldig lavt energiinntak, så du kommer i ketose. Dermed tvinges kroppen til å forbrenne fett - og du oppnår en rask vektreduksjon.

Etter noen uker skal man gradvis innføre vanlig mat igjen. Det er strenge krav til hva pulver og måltidserstattere skal inneholde av næringsstoffer, så selv om energiinnholdet er veldig lavt, skal du få dekket behovet for næringsstoffer.

Fordel: Du går raskt ned i vekt og slipper å forholde deg til mat (hvis du erstatter alle måltider). For enkelte som sliter med forholdet til mat, kan det være en befrielse.

Ulempe: Du går som oftest en god del opp i vekt igjen når du går tilbake til «vanlig» mat - og har i beste fall til sammen gått ned litt. Nettopp denne raske vektnedgangen med påfølgende vektoppgang kan være tøff psykisk.

Det anbefales at man følges opp av lege.

Passer for: Enkelte svært overvektige personer og personer med et anstrengt forhold til mat som en inngang til en endring av kosthold og livsstil.